Piotr Kajka: Banki wkraczają na ścieżkę wzrostu



 

Banki zaczynają liberalizować polityki kredytowe, przechodzą do ostrzejszej walki o klientów oferując konkurencyjne warunki kredytowania i lokat bankowych. Sytuacja w Polsce wpisuje się w światowe trendy wzmocniona dodatkowo czynnikami związanymi z nadpłynnością w sektorze oraz wzrostem stóp procentowych. Kluczowymi kwestiami stojącymi obecnie przed zarządzającymi, są pytania dotyczące strategii, który bank jako pierwszy zdobędzie najlepszych i najbardziej dochodowych klientów oraz któremu uda się uzyskać szybszy wzrost na rynku kosztem konkurencji.

 

By odnieść sukces na rynku i zwiększać rentowność firmy, banki muszą koncentrować się na fundamentalnych miernikach takich jak satysfakcja klienta, doskonałość kosztowa i zarządzanie ryzykiem, jednocześnie będąc liderem w innowacji. Kryzys uzmysłowił bankom, jak istotne jest zaufanie i dobre relacje z klientem. Troska o wysoką satysfakcję klienta i systematyczne jej monitorowanie, umożliwia zwiększanie ilości posiadanych przez niego produktów, mocniejsze związanie klienta z bankiem oraz zdobycie nowych klientów, dzięki przekazywanym pozytywnym rekomendacjom. Drugim istotnym fundamentem jest doskonałość kosztowa, która jest kluczem do wysokiej rentowności. Banki powinny koncentrować się na stworzeniu zoptymalizowanych i zcentralizowanych procesów oraz migracji prostych produktów do kanałów zdalnych. Dzięki temu możliwe jest obniżenie kosztów operacji i ogólnego zarządu, a jednocześnie ukierunkowanie organizacji na sprzedaż nowych produktów. Trzecim fundamentalnym obszarem jest zarządzanie ryzykiem. Tylko te banki potrafiły utrzymać wysoką rentowność w czasie ostatniego kryzysu, które wcześniej prowadziły ostrożną politykę kredytową wybierając i finansując tylko wiarygodnych klientów.

Jednakże w dynamicznie zmieniającym się świecie, banki rozwijają nieustannie nowe produkty, które są lepiej dopasowane do potrzeb klienta oraz kanały dostępu, umożliwiające łatwiejsze i bardziej intuicyjne korzystanie z usług bankowych. Niedostateczny nacisk na innowacje i ciągłe doskonalenie, może doprowadzić do utraty pozycji w stosunku do konkurentów i utratę przewagi konkurencyjnej. W tym obszarze niezmiernie istotna jest rola IT, która w ostatnich kilkudziesięciu latach umożliwiała postęp w bankowości zarówno od strony rozwoju produktów i kanałów dostępu, jak i możliwości optymalizacji operacji bankowych. Raport IBM podkreśla znaczenie wysokich kosztów złożoności infrastrukturalnej, która może ograniczać zyski o prawie 20%, jednakże banki muszą być pewne, że ich działy IT są również odpowiednio elastyczne oraz posiadają dobre relacje z resztą organizacji. Niewystarczające otwarcie działów IT na rozwój, może skutkować dodatkowo istotnym wpływem na pogarszanie wskaźników rentowności i efektywności banku.

Podsumowując, banki wkraczają na ścieżkę wzrostu. Osiągnięcie przez nie sukcesu na rynku wymaga koncentracji na kliencie, efektywności, zarządzaniu ryzykiem i innowacji. Niezmiernie istotna jest rola IT jako działu wspierającego rozwój i innowacyjność banku, który powinien dynamicznie i otwarcie reagować na potrzeby biznesu i efektywnie z nim współpracować.

 

Piotr Kajka

Starszy Konsultant Roland Berger Strategy Consultants

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s