„Nie próbujmy naprawiać tego, co nie jest zepsute” deklaruje prezes MasterCard Europe

 

 


8 lipca w Sądzie Unii Europejskiej odbyło się przesłuchanie w związku z odwołaniem się firmy MasterCard od decyzji Komisji Europejskiej z 2007 r. w sprawie opłat za transakcje transgraniczne nakładanych na konsumenta na terenie EEA (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).

 

– W tej sprawie stawką jest przyszłość płatności europejskich – czy konsumenci i przedsiębiorstwa będą miały więcej czy mniej możliwości wyboru sposobu płatności, i czy usługi płatnicze w Unii Europejskiej pozostaną na światowym poziomie – powiedział Javier Perez, prezes MasterCard Europe. – Zadajemy pytanie: dlaczego Komisja Europejska próbuje naprawić to, co wcale nie jest zepsute? Rynek szybko się rozwija i to w kierunkach, których nikt, łącznie z ustawodawcą, nie jest w stanie przewidzieć. Obawiamy się, że interwencja rządowa może zagrozić stałemu rozwojowi rynku płatności w UE, a w związku z tym konsumenci i akceptanci nie będą mieli dostępu do bardziej wygodnych, bezpiecznych i zaawansowanych opcji płatniczych, które ułatwiłyby życie konsumentom, a detalistom przyniosłyby więcej korzyści. – dodał Perez.

 

Perez podkreślił, że od czasu, kiedy Komisja Europejska zaczęła badać opłaty intercharge w 2000 roku wiele się zmieniło w sektorze płatniczym. Wzrosła konkurencyjność, pojawiły się innowacyjne rozwiązania, takie jak płatności bezstykowe i mobilne, a rozwój płatności e-commerce napędzają detaliści, banki, firmy telekomunikacyjne i nowi gracze, także MasterCard, co przynosi w konsekwencji ogromny rozwój technologiczny, znaczący wzrost ilości transakcji elektronicznych i akceptację różnych form płatności w całej Europie.

 

– Prawdziwą zaletą otwartego systemu płatniczego, takiego jak MasterCard, jest to, że w łańcuchu wartości pojawia się coraz większa konkurencyjność. Dzięki globalnej sieci MasterCard tysiące banków dostarczają zaawansowane usługi płatnicze setkom milionów konsumentów i milionom detalistów na całym świecie. Intercharge to najbardziej przejrzysty i skuteczny sposób na zapewnienie równowagi pomiędzy wszystkimi uczestnikami systemu. I o to właśnie chodzi w dzisiejszym przesłuchaniu. – powiedział Javier Perez. Dodał również, że MasterCard koncentruje się na stworzeniu zaawansowanego i dobrze funkcjonującego wewnętrznego rynku płatności w Europie. Chce także w pełni wykorzystać potencjał, jaki SEPA daje konsumentom i przedsiębiorcom w całym regionie. MasterCard – jak podkreśla Perez – za główny cel obrał sobie walkę o zastąpienie gotówki płatnościami elektronicznymi co miałby być z korzyścią dla konsumentów, detalistów, rządów i ogólnie społeczeństw w Europie.

 

Historia sporu

 

W dniu 3 marca 2008 r. spółka MasterCard Europe złożyła w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu wniosek o unieważnienie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie dotyczącej transgranicznych opłat „interchange” obowiązujących na rynku konsumenckim. W dniu 19 grudnia 2007 r. spółka została zobowiązana m.in. do unieważnienia ustalonych przez nią opłat „interchange” stosowanych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego w przypadku braku innych uzgodnień.

 

W dniu 1 kwietnia 2009 r. spółka ogłosiła zawarcie tymczasowego porozumienia z Komisją Europejską, dotyczącego transgranicznych opłat „interchange” obowiązujących na rynku konsumenckim. MasterCard z zadowoleniem przyjął uznanie przez Komisję zasadności opłat „interchange” w otwartych, czterostronnych systemach płatności, jednakże spółka uważa ustalony poziom wymiany za zbyt niski i w związku z tym ponownie odwołuje się od decyzji Komisji, uważając, że posiada silne argumenty stanowiące podstawę do cofnięcia decyzji.

 

Podstawowe zastrzeżenia MasterCard uwzględnione w odwołaniu dotyczą:

  • nieuwzględnienia przez Komisję faktu, że „czterostronne” systemy płatnicze nie działają bez domyślnych ustaleń rozliczeniowych pomiędzy bankami wydającymi karty klientom oraz tymi, które obsługują transakcje sprzedawców, co wymaga uzgodnienia opłaty „interchange”;

  • odmowy Komisji w sprawie uwzględnienia usprawnień płynących z używania „czterostronnych” systemów płatności oraz uczciwości stawek „interchange” wprowadzonych przez MasterCard; oraz

  • nieprecyzyjnych wniosków Komisji, według której, pomimo oferty publicznej (IPO) MasterCard z maja 2006 r., MasterCard i jego klienci są „związkiem przedsiębiorstw”, jak również błędnego przedstawienia opłat „interchange” MasterCard jako decyzji związku ograniczających konkurencję w rozumieniu przepisów traktatu WE.

 

Więcej informacji na temat decyzji Komisji Europejskiej i reakcji MasterCard można znaleźć na stronie:

 

http://www.mastercard.com/us/company/en/ourcompany/interchange.html

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s