Po Wiedniu oprowadzi cię… bezdomny

Shade Tours 02

Wiedeń przywitał mnie Mozartem, jak chyba wszystkich. Gdzie się nie odwróciłam, w oczy spoglądał mi Wolfgang Amadeusz – jak nie z opakowań pralinek, to z kubeczków, długopisów, lnianych siatek, widokówek, ulotek, innych pamiątek i gadżetów… Ale Mozart, choć uwielbiam go słuchać, zmęczył mnie tak bardzo, że poczułam do Wiednia coś na kształt zniechęcenia bo nie tego się spodziewałam. Tak było 9 lat temu, gdy po raz pierwszy odwiedziłam Wiedeń, później było już dużo lepiej. Tymczasem dziś…

 

Austriacką stolicę po raz pierwszy widziałam w listopadzie. Miałam szczęście, pogoda na spacery wiedeńskimi uliczkami była wymarzona. Nie miałam przewodnika, tzn. miałam, papierowy. Maszerowałam i podziwiałam architekturę, muzea i oczywiście księżną Sisi w oknie, jak typowa turystka. Ale od niedawna Wiedeń można zwiedzać w zupełnie inny, niecodzienny sposób. To inne oblicze miasta pokazują… bezdomni przewodnicy w ramach wycieczek „Shade Tours”.

 

Powodów bezdomności jest bardzo wiele i równie wiele sposobów wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych i mieszkaniowych. Austriacki innowacyjny start-up z misją społeczną „Shade Tours” pomaga ludziom, którzy tego pilnie potrzebują, angażując osoby bezdomne do oprowadzania grup po mieście. Podczas wycieczek przewodnicy m.in. pokazują różne instytucje socjalne oraz podejmują tematy bezdomności.

Shade Tours 01

Podczas wiedeńskich „Shade Tours” turyści mogą poznać miasto z innej, całkiem nowej perspektywy. Jest to możliwe dzięki bezdomnym przewodnikom, autentycznym, zaangażowanym i fachowym, którzy proponują wieloaspektowy wgląd w świat z reguły nieznany zwiedzającym. Opowiadają z pasją, rzetelnie informują turystów, niejednokrotnie wzbogacają te opowieści osobistymi historiami, nawiązującymi do wymogów życia w metropolii, życia bez domu. Oprowadzając turystów zarabiają, ale przede wszystkim odzyskują motywację i wiarę w siebie. Wracają do życia.

 

Zwiedzanie, które trwa 2-2,5 godziny, kosztuje zaledwie 15 euro od osoby, a przewodnicy mówią po niemiecku i angielsku (nie wszyscy). Jedyna uciążliwości to to konieczność wcześniejszej rezerwacji zwiedzania i wybór języka. „Shade Tours” współpracuje z wieloma instytucjami społecznymi. W tym roku ta młoda firma została wyróżniona nagrodą „ÖkoBusinessPlan Wien”.

Shade Tours 03

Według danych statystycznych problem bezdomności dotyczy w Austrii 16 033 osób, w Wiedniu 9736 osób.

 

 

 

Źródło informacji: Eurocomm-PR, Centrum Prasowe PAP

 

Skomentuj

